7 Ekim 2020 Çarşamba

Gönülsüz Köktendinci - Muhsin Hamid

Uzun zaman sonra bir kitap yorumu ile karşınızdayım. Belki aranızda eskilerden benim kitap yorumları, listeleri yaptığım zamanları hatırlayanlar vardır, ne güzel zamanlardı :D. 

öneri makinesi

Bir günde bitirdiğim Gönülsüz Köktendinci kitabından sizlere bahsedeceğim. Pakistan'ın Lahor şehrinde Cengiz adlı genç oraya ait olmadığı her halinden belli yabancı bir adamla sohbete başlar. Cengiz bu yabancı ile yemek öncesi ve sonrası içilen iki leziz çay arasında üniversiteye okumaya gittiği Amerika'daki anılarından bahseder. Monolog şeklinde ilerleyen kitapta yabancıya dair tüm fikirlerimiz Cengiz'in gözlemlerinden gelir. 

18 yaşında Amerika'nın en iyi üniversitelerinden biri Princeton'a kabul edilen ve mezun olur olmaz prestijli bir danışmanlık şirketinde yüksek maaşlı bir iş bulan Pakistanlı Cengiz, Amerikan rüyasını gerçekleştirir. Bundan bir süre memnuniyet de duyan Cengiz hem tavır hem de finansal anlamda da güçlü olunca çevresi tarafından hızlıca kabul görür. Kariyer ve sosyal statü basamaklarını hızla tırmanan Cengiz, hayatının akışına alışmış gibidir, ta ki 11 Eylül olayları olana kadar. Bunca zaman arada aklına gelen ama gerilere ittiği iç çatışması da işte tam burada ortaya çıkar. Bunca zaman alıştığı bu yeni kimliği gördüğü haberler ve yaşadığı tecrübeler ile sarsılmaya başlar. Bu yeni edindiği Amerikan kimliğini ve bakış açısını sorgulamaya başlar. 

Postkolonyal yaklaşıma sahip kitapta Cengiz "mimic man"(mukallit/taklitçi) tanımına cuk diye oturuyor. Cengiz'in kendinde bunu fark etmesiyle başlayan iç çatışma da kaçınılmaz tabi. Doğu ile batının çatışması temel çatışmalardan biri, bunun yanında semboller de dikkat çekici kitapta. Küçük ama çok şey anlatan detaylar var.

Cengiz güzel, varlıklı ve nitelikli bir çevresi olan Erica'ya aşık olur. İsminin Erica olması tesadüf değil tahmin edersiniz ki, bakınız "Am-Erica". Erica; Amerikan rüyasının, batının kanlı canlı bir tasviridir. Cengiz, Erica'nın kalbini kazanmak ister ama asla kendi olarak bunu başaramaz yani Doğu'nun temsili Cengiz Batı'yı fethedemez kitapta. Erica hayalinde mükemmel olan bir beyaz adama aşıktır. Gerisinin yorumu sizde :).

Bir de Cengiz isminin de tesadüf olmadığını düşünüyor ve cahil olmayıp biraz daha tarih bilgim olsa başka başka okumalar da çıkacağını düşünüyorum :).

Daha çok şeyler yazılır kitap ile alakalı çünkü burada pek de bahsetmediğim çarpıcı bir tarafı var. O yüzden bu kitabı öneriyor ve sizin de yorumlarınızı okumayı merakla bekliyorum :). Şu an tükenmiş olsa da belki bir yerlerde denk gelirseniz bir göz atın derim. 

Beni "reading slump"'tan kurtardı diyebilir miyiz zamanla göreceğiz ama bir gerçek var ki şimdi geçmişe üniversiteye ışınlanıp canım hocalarım ve arkadaşlarım ile bu kitabı tartışmak isterdim. 

Benim gibi olmayın, edebiyatla kalın :).

7 yorum:

  1. Ben 3-4 aydır sadece 2 kitap okuyabildim. Neden bilmiyorum. O nedenle heyecanla okudum. Ve sipariş vermeye karar verdim. İnşallah okuma fırsatım da olur :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben en son Nisan'da bir novella bitirmişim :D. Onun yorumunu yazdım ama yayınlamadım düzenleyeceğim diye :).
      Ben bayadır okuyamıyorum ama bu kitap resmen bana göz kırpıyordu ve başlayıp bırakamadım.
      Ben de bir süre önce sipariş verdim, gelecek inşallah :). Basımdan taze bekliyoruz herhalde, kaç gün oldu kargoya verilmedi.
      Bu kitap tükendi diye biliyorum ama bulursan seveceğini düşünüyorum, keyifli okumalar :).

      Sil
  2. Demek kitap okuyamama olayı bir bende olmuyormuş.. İki tane yarım bıraktığım kitaplarım var, Yani başımda duruyor ikiside alır okurum diye ama elim varmıyor..
    Dediğiniz romanın konusu gerçekten ilgi çekici ki ben severim bu tarz kitapları. Bir gün ben de alıp değerlendireceğim önerinizi :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ooo ben de o olay iki yıldır var arada okuduğum bir iki kitabı saymazsak :).

      Merakla bekliyor olacağım, sevgiler :).

      Sil
  3. Ben alalı baya olmuş o arada da tükenmiş :(. Bu yüzden istediğim kitapları eve istiflemek istiyorum, bir anda yok oluyorlar.

    YanıtlaSil
  4. İlgimi çekti. Denk gelirse okumalı.

    YanıtlaSil