30 Temmuz 2017 Pazar

Leyla ile Mecnun vs Şevkat Yerimdar

Merhabalar :). Başlıktan da anlaşıldığı üzere bir yanda yayınladığı dönemde takım kursa taraftarı hazır, aday olsa muhtarlık seçiminde birinci olacağı kesin gençlerin kalbini kazanmış hala hatırlanan severek izlenen bir dizi, diğer yanda filmden diziye uyarlanan ve şu aralar ekranlarda komedi dizisi olarak hayatına başarıyla devam eden bir dizi. Şevkat Yerimdar henüz yeni ama bir hayran kitlesi oluşturduğu kesin. Önceden ön yargılı olduğum baş karakteri de itici bulmamdan kaynaklı sağ olsun kanalın sürekli diziyi gözümüze sokmasıyla yani Şevkat Yerimdar'ı izlememle diziyi ön yargılarımı kırıp sevdim. Leyla ile Mecnun dizisiyle benzerliklerini fark etmem beni bu yazıyı itti. Bu iki dizinin gözden kaçmayacak birçok ortak noktası var. Şimdiden belirteyim ki film değil Şevkat Yerimdar'ın dizisi ile L&M'in bir karşılaştırması olacak. Gelin bakalım bu televizyonda kendine yer edinmiş bu iki dizinin ortak özelliklerine.



Dizileri bilmeyenler için kısa bir özet geçersek;

Leyla ile Mecnun; Leyla ile Mecnun birbirine aşık iki gençtir. Onların bir araya gelmesini engelleyen dünyaya karşı onlar yine de bu engelleri aşıp beraber mutlu olmak ister biz de Mecnun'un mahalleden arkadaşları, ailesi, dedesi ile güzel bir komedi izleriz.

Şevkat Yerimdar; Şevkat, asabi öfkeli mahallenin yağız delikanlısıdır. Sert görünüşünün altında yumuşak bir kalbi vardır. İnsanlara yardım eden haksızlığa gelemeyen türünün son örneğidir. Esin ile olan arkadaşlıkları aşka dönüşürken Şevkat'in yaşadığı ve çalıştığı mahallede bize yine güzel bir komedi sunarlar.

1. Mahalle Dizisi


Bu iki dizinin muhtemelen en belirgin özelliği ve başarılı olmasının sebebi mahalle dizileri olması ve bunu iyi anlatması. İki dizinin mekanı da çeşitli yan karakterlerin bulunduğu ve bu karakterlerin başarıyla hayata geçmesi bu dizileri başarılı kılıyor. Komşuluk ilişkileri, küçük esnaflar, kavga etseler de en küçük bir sorunda hemen birlik olan bu karakterler o özlenilen birlik duygusunu güzel ekrana taşıyorlar.



2. Başarılı yan karakterler


Mahalle dizisi olmasından kaynaklı başarıyla hayata geçirilen yan karakterlerin kendi hikayelerinin olmasının dizinin komedi unsuruna büyük katkıları var. Şevkat Yerimdar'da daha yeni yeni alışılmaya başlanılan ve yavaş yavaş tanıyıp sevmeye başladığımız bu yan karakterler, L&M'de ise 3 sezon sonunda artık başlı başına dizinin asıl konusunun yanında aranılan ve kendi hayran kitlesini oluşturan bir konuma gelmiştir. Hani dizi yapsalar izlenir kıvamında dizinin hikayesini zenginleştirip diziyi daha da izlenilir kılan unsurlar. ŞY yeni olsa da daha şimdiden bazı karakterler çıksa da daha çok izlesek diyoruz. Bunun en büyük payı tabi ki iki dizide de bu yan karakterleri canlandıran usta tiyatroculardır.

3. Zengin Kız - Fakir Oğlan


İki hikayenin de asıl konusu zengin kız ile fakir oğlanın maceralarla dolu aşkıdır aslında. Şevkat asabi sinirli ama özünde yufka yürekli bir insandır. Kendi yetiştirdiği tavuklardan aldığı yumurtalarla geçimini sağladığı bir dükkanı vardır. sevdiği kız ise babadan zengin idealleri olan bir kızdır. Mecnun ise yaşına rağmen hala açık öğretimde okuyan babasının taksicilikle geçimini sağladığı bir gençtir. Leyla ise  özel üniversitede okuyan aklı bir karış havada genç bir kızdır. İkisinin de ortak özelliği ise aşklarının hiçbir sosyal sınıfı tanımaması ve birbirlerini çok sevmeleridir.


4. Kötü Çocuk (zengin kızın zengin eski sevgilisi)


İleri de kendine özel bir maddesi olan bu zengin parayla her şeyi satın alabileceğini düşünen yenilmeyi kabul etmeyen dizinin kötü çocukları esas kızın eski sevgileridir. Esas kızın çoktan unuttuğu bu karakterler esas oğlan ile yeni bir hayat kurmak isteyen esas kızımızın hayatından çıkmak istemeyen ve kızın gönlünü kapmak için bu iki dizide de bu eski sevgililer ellerinden geleni ardına koymazlar.




5. Zengin kız ve onun yakın iki arkadaşı


Esas kızlarımız; Leyla ve Esin'in yakın arkadaşları, kızımıza akıl veren zaman zaman haberci görevleriyle de karşımıza çıkan bu yan karakterler iki dizide de görevlerini yani esas kızımıza desteklerini  başarıyla gerçekleştirirler.

6. Mahalle Esnafı


İki dizide de mahallenin vazgeçilmezi küçük esnaftır. ŞY'de manavın, yumurtacının, çaycının, tesisatçının, tuhafiyecinin mahallenin küçük esnafını temsil ederken; L&M'de ise bakkal dükkanı, mahallenin taksicisi, lastikçisi derken mahallenin ruhunu bozan her şeyi bulabildiğimiz market anlayışından uzaktır.


7. Kireçburnu - Balat


Dizide adı sık sık geçen hayali değil gerçek mahallede geçen bu dizilerde de bu semtlerin adı da sık sık geçer. Kireçburnu'nun zamanında (misal ben) bu kadar ziyaretçi alması adı geçince aklımıza hemen L&M'in gelmesi tesadüf değil. Şevkat Yerimdar da bu izlekte ilerliyor ve zaten yükşelişte olan bu semtin yakında bu diziyle daha da ön plana çıkacağı aşikar :). (Yalnız adı geçiyor ama plato mu gerçekten orada mı çekiliyor emin değilim)


8. Beşik Kertmesi


Diziler de iki çift de yetişkinlikte aşık olsalar da aslında daha bebekken "kaderleri" ortak çizilmiş ve beşik kertmesi ile birbirlerine bağlanmışlardır. Bu olay da aşklarına ilahi bir boyut ekler ve kader algısını bu aşklarına destek yapıp bu aşkı pekiştirir.



9. Eskiye olan düşkünlük/özlem


Mahalle dizileri olması bu duyguyu aslında bize zaten yansıtır. Bu özlem aynı zamanda beraberinde birlik, beraberlik, dostluk, sevgi, hepsi için bir olma, paylaşma, çok kültürlülük gibi o unutulan duyguları bize hatırlatır.

10. Mecnun - Şevkat


Gelelim esas oğlanlarımıza :). Mecnun hala açık öğretimde okuyan işsiz daha çok hayal dünyasında yaşayan mahallenin haylaz çocuğu hayalperest bir gençtir. Şevkat ise daha olgun ayakları yere basan işinde gücünde sorumluluk sahibi yardım elini esirgemeyen güvenilir mahallenin abisi kabına sığmaz yağız delikanlısıdır. İkisinin de ortak özelliği sevgililerini çok sevmeleri ve onlar için her şeyi göğüslemeleridir. İkisi de mahallenin sevilen isimleridir.

11. Leyla - Esin


Bu iki zengin kızımız babadan zengin olsalar da gönülleri daha zengindir. Aşkları için her şeyi göze alır, tüm zorluklarla başa çıkarlar. Leyla özel bir üniversitede İngiliz Dili ve Edebiyatı öğrencisidir. Esin ise Avrupa'da yaşamış idealleri olan sanat aşığı ressam ve heykeltıraştır. İki kızımız da sanata düşkün bu konuda çalışkan insanlardır. Güzel olmalarının yanı sıra çevreleri tarafından da sevilirler.

12. Arda - Bora


Dizilerimizin kötü çocukları. İkisi de zengin, kendilerinde her hakkı gören babalarının şımarık çocuklarıdır. Arda dizide babasının yardımıyla kurnazlık yapan biraz daha saf salak tabiri caizse bir karakterken Bora ise daha kurnaz, iş bilen ve esas kızı kapmak için elinden geleni ardına koymayan bir karakterdir. İkisi de sadakatsiz ama yine de şımarık çocuk misali sırf istediklerini elde etmek için kötülük yaparlar. Onlar için aşk ve sevgi gibi duygulardan önce kazanma hırs duyguları ön plandadır. Hele ki esas oğlanlar kendilerin maddi anlamda daha az gelirliyse onlara karşı kaybetmeyi asla kabul etmezler.

13. Erdal Baggal - Cuma


Erdal Bakkal dizide başlarken daha farklı bir boyuttayken sonra aldı başını gitti. Cengiz Bozkurt'un başarılı bu kurnaz para düşkünü bakkal tiplemesi herkes tarafından gıcık olunsa da çok sevildi. ŞY'de ise benzer karakter özellikleri göstermeleri dışında Murat Akkoyunlu gibi başarılı bir oyuncu tarafından canlandırılan Cuma karakteri de Erdal Bakkal gibi kurnaz, iş bilen, çıkarcı bir karakterdir. Yine güzel bir oyun oynayan Akkoyunlu'nun da bu karakterinin yolu bence Erdal Bakkal kadar açık :).



14. Ak Sakallı Dede - Nico


Dizilerin bilge karakterleridir. Özlü bilgiç sözleriyle dizinin bu bilge karakterleri sözleri ilk başta pek anlaşılmasa da dizi boyunca bu sözlerin kıssadan hissesini izleriz. İki karakter de esas oğlana yardım amaçlı fikir veren bir nevi ermiş kişilerdir.

15. Kaan - Miço


Kaan ilkokul öğrencisi geleceği parlak, yeniliklere açık, zehir gibi bir çocuktur, Mecnun'un da yakın arkadaşıdır. Miço ise Şevkat'in kurnaz çırağı, günümüz sosyal medya gençliğinin katıksız bir örneğidir. Bu iki karakter de esas oğlanın yanında güzel bir komedi sunarlar. Kaan, Erdal bakkalın yanında Miço ise Şevkat'in dükkanında çıraklık yapar.

16. İsmail Abi - İsmail


Adları da aynı olan bu iki karakter de iş bulmakta oldukça zorluk çeker. İsmail Abi'nin dedesi, babası, halası alanlarında uzman kişilerken; İsmail ise bir bağlama çalan bir türkücüdür. Bir türlü istedikleri işi bulamayan bu karakterlerden İsmail abi sürekli iş değiştirirken İsmail Şevkat'in yardımıyla ilk bölümde tesisatçı Cuma'nın yanında kalıcı bir iş bulur. Aynı zamanda mahalleye yeni taşınan Tezene'nin de sevgilisidir.

17. Beşiktaş


İşte iki dizide de oldukça yer alan bir takım Beşiktaş. Ana karakterler babadan koyu Beşiktaşlıdır. Onlar ne sevdalarından ne de Beşiktaş aşklarından vazgeçerler. Bu takımla özdeşleşen bir sevdaları vardır onların siyah beyaz film gibi severler, kaybetse de kanser de etse ne Beşiktaş'tan ne de sevdalarından vazgeçerler. Şevkat'in öyle koyu Beşiktaşlıdır ki horozunun adı Amokachidir. L&M'de ise Beşiktaş muhabbeti asla bitmez :).

Birkaç replik paylaşayım da gönlümüz şenlensin :).

Mecnun: Kaybetmekten korksak Beşiktaş'ı tutmazdık!

İskender: Beşiktaş'ı tutuyorum ve hala kanser olmadım.

İskender'in peri kızından istediği dilek Beşiktaş'ın şampiyonluğudur ama perinin cevabı ile yıkılır;

Peri: Maalesef bu dileği ben bile gerçekleştiremem.

Tabi o zamanlar Beşiktaş şampiyon olmamış :). Şimdi ise Şevkat yolda bulduğu bebeğin adını Atiba koyar ve dizide bol bol kazanılan maçların tadını çıkarır :).

Dipnot: Merak edenleriniz varsa ben de anadan Beşiktaşlıyım. Bu sezona kadar yalnızca ismen takım tutsam da bu sene birçok şey değişti, ilk on biri sayıp transfer sürecini takip eden bir takipçi oldum, taraftar olmak için daha yolum var, bu ilgim geçmezse :).

18. Mecnun ve Şevkat'in Telefonları


Tabi ki bunu gülelim diye koydum :). İkisi de teknolojiden uzak, saf karakterlerdir ve son model telefonla işleri olmaz :). Mecnun'un Ferdi Tayfur Fadime'nin düğünü polifonik telefon zili ile Şevkat'in tuşlu telefonu gösterişe değil sadeliğe basit yaşama verdikleri önemin bir göstergesidir :).

Sonuç olarak;

Dizinin ortak özellikleri bunlar. Karakter, hikaye ve mekan açısından oldukça benzerlik gösteren bu iki dizide L&M'da daha fantastik ögelerle beslenen postmodern bir anlatım ile absürt bir komedi hakimken; ŞY'de daha yeşilçam tarzı gerçekçi klasik bir anlatım vardır. Buna rağmen absürt bir komedi anlayışı olduğunu söylemek de yanlış olmaz. L&M gündem konularını inceden eleştirirken (en basitinden bakınız Beşiktaş yorumları) ŞY'de daha suya sabuna dokunmayan bir eleştiri hakim. L&M'de aşk hikayesi daha ön planda ve onların aşkları için dünyayı karşılarına almaları işlenirken, ŞY'de Şevkat'in maceraları daha ön plandadır. Yoksula elini uzatan, haksızlığa gelemeyen hastalık derecesinde adalet duygusu olan oldukça öfkeli Şevkat'in tepkisi her zaman haksızlığa adaletsizliğedir. Mecnun'un derdi ise Leyla'sına kavuşmaktır. Leyla'nın babası kızının Mecnun ile birlikteliğine tamamen karşıyken Esin'in babası kızını Şevkat'e emanet eder. Ona öyle güvenir.

Şevkat Yerimdar filmi hakkında da biraz konuşmam gerekirse Şevkat Yerimdar'ı canlandıran Özgüncan Çevik bana itici gelen bir oyuncu idi. Hatta filminin fragmanını gördüğümde hiç beğenmemiştim. Filmi izledim ve dizi filmden bin kat daha iyi söyleyeyim. Filmde birkaç yerde bana Recep İvedik'i anımsatsa da temel farklılıkları var. Lakin dizide daha güzel daha şahsına münhasır bir karakter çıkartmışlar ortaya. Dizi de kendisine ısınınca biraz araştırdım ve meğersem ödüllü Ankaralı bir tiyatro oyuncusuymuş <3. Fahri Ankaralı olduğumu bilmeyen vardır belki söyleyeyim bir anda daha çok sevdim ve o sert görünüşün altında güzel bir oyun sergilediğini dizide söyleyebilirim. Benim gibi ön yargılı olmayın yani :). Buna rağmen dizide yine de karakter şiddete eğilimli olmasa daha iyi olurdu bir de Polat Alemdar yüzüğü takmasa.

Film tabi ki daha yüzeysel ve yan karakterler bu kadar ön planda değil lakin fikir aynı. İyi ki diziye uyarlamışlar ortalama bir filmden başarılı bir dizi çıkmış yoksa ben yine eskisi gibi düşünmeye devam edecektim. Diziyi severseniz filme bakın ama dizi daha detaylı ve komik söyleyeyim.

Tekrardan diziye geçersek Şevkat Yerimdar'da Neşet Ertaş'a saygı çok güzel ince bir detay var ayrıca bahsetmek isterim. Mazlum Çimen'in oynadığı Bozkır karakterinin kızının adı da Tezene'dir. Buradan selam olsun o güzel insana, bozkırın tezenesine <3.

İki dizi bu benzerlik ve farklılıklarına rağmen bize güzel bir mahalle komedisi sunuyor. Benim için Leyla ile Mecnun'un yeri ayrıdır ve onun gibi bir dizi zor gelir. Belki aynı kadro yine aynı işi yapsa böyle bir enerji tutturamazlar fakat bir dönem gençliğini ciddi etkiledi ve hala açıp gülerek izleyebileceğimiz başarılı kült bir dizi bıraktılar bize. Şevkat Yerimdar, Leyla ile Mecnun kadar kendisine güzel bir yer edinir, kalıcılık sağlar mı yoksa yaz dizisi olarak mı kalır bilinmez fakat bu tatta dizi izlemeyi severler için Leyla ile Mecnun kadar olmasa da güzel bir komedi sunuyor. Diziye birçok eleştiri geliyor okuyorum, bazılarına da katılıyorum (daha çok dikkat edilmesi gereken hikaye bütünlüğü ve karakter yazımı gibi) ama yine de kötü bir dizi olduğunu düşünmüyorum. Sonuç olarak Leyla ile Mecnun severler bu diziye bir göz atabilirler, bu yaz günlerinde bize güzel bir seyirlik sunan bu dizi bir şansı hak ediyor bence :).

29 yorum:

  1. Merhaba..Şevkat Yerimdar dizisinin tanıtımları bende de ön yargı oluşturmuştu.İzlenecek hiç bir şey olmadığı için ara ara göz atarken ,aslında güzel bir dizi olduğunu fark ettim..Fragmanları bende "Ankara'nın Dikmeni "tarzı bir dizi olduğu kanaatini oluşturmuştu ama değil.Şu anda izleyebildiğim tek yerli dizi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Açıkçası benim de şu an tek takip ettiğim dizi televizyonda :). İzlettiriyor kendini :). Teşekkürler yorumun için :).

      Sil
  2. Detaylı bir değerlendirme olmuş. Geçenlerde biraz izlemiştim şevkat yerimdarı ama ne bileyim leyla ile mecnun daha sıcak geliyor bana hep :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle L&M daha güzel bir dizi lakin bu dizi de fena değil bence :).

      Sil
  3. Şevket Yerimdar izlemem diye düşünüyordum. Leyla ile Mecnuna benzerliğini görünce fikrim değişecek gibi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de öyle düşünüyordum sonra izlemeye başladım ve benzerlikler gözüme çarptı. Benzerlikleri ve farklılıklarına rağmen bir şans verilebilir. Leyla ile Mecnun apayrı, daha güzel ama bu dizi de fena değil. Beklenti düşük olarak izlenilirse daha çok beğenilebilir :).

      Sil
  4. Çok hoş bir inceleme olmuş :)

    YanıtlaSil
  5. Yazınızı gördüm ve okumak için eve dönmeyi bekledim. İki diziyi de izledim-izliyorum. Çok detaylı incelemişsiniz, emeğinize sağlık :)

    Ancaaak, benim tarafım çok net. Leyla ile Mecnun bir komedi dizisi olsa da hamurunda çok garip ve çekici bir hüzün var. Nedenini bilemiyorum ama kendimi İsmail Abi'ye, mahalleye çok yakın hissediyorum :) Hala ara ara Kireçburnu'na giderim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim, baya uzun bir yazı oldu ama okuduysan ne mutlu bana :).

      Doğru diyorsun, Leyla ile Mecnun bambaşkaydı, benim için de yeri ayrıdır :).

      Sil
  6. Çok ayrıntılı ve hoş bir inceleme olmuş. Açıkçası Şevkat Yerimdar'ı bir iki bölüm izledim ama beni pek çekmedi nedense. Leyla ile Mecnun'un farklı bir havası vardı ve fantastik yanı beni çekiyordu...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim okuduğun için :). Leyla ile Mecnun'un ayrı bir havası var ve eşi zor gelir ama ben zevk aldım ŞY'i de izlerken :). Yoksa L&M'in yeri ayrı her zaman :).

      Sil
  7. İkisini de izlemedim :D Leyla ile Mecnun'u hep duydum, sosyal medyada gördüm belki de bu yüzden doygunluk oluştu izlememeye karar vermiştim. :D Detaylı bir inceleme yazısı olmuş, kalemine sağlık :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. L&M'i çok seviyorum ben özellikle ilk sezonu :). Çok komik güzel bir dizi :). Teşekkür ederim :).

      Sil
  8. Siz dizileri izlemeye devam edin biz sizin içinde endişelenmeye devam ederiz.
    Recep ivedik'in dizi versiyonu,hiç bir dönem magandalık bu kadar onore edilmemişti.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. En çok kendim için ben endişelenirim ama madem istiyorsun :P

      Sil
  9. Basindan L&M ci biri olarak bende dizinin yeri bambaska. SY nin tanitimlarini gormustum birkac dakikalik partlarda da izledim ilk bolumlerini. Cevremde cok seven de var. Ama benim tv izleme adetim yok bu aralar. Sevkatin duyarli bir karakter olmasi hosuma gidiyor ama. Maglum su gunlerde herkes(erkekler) bir agir abi olma pesinde tam bir hanzo olduklari icin agir abi oyle olunmaz boyle olunur dedirtiyor. Annesine, kiz kardesine, esine, sevgilisine bagirip cagirmayi erkeklik sayanlar siddete basvuracaginiza sevkate basvurun ve koruyup kollayin, gulumsetin hayatinizdaki kadinlari. Emin olun o zaman daha cok kiymet ve saygi gorursunuz. -Biraz konu disi oldu ama yerinde olmustur insallah cevremde bu gunlerde gordugum en buyuk sorun bu malesef-

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. L&M'i ben de çok seviyorum onun yeri ayrı :). Televizyon ben de çok izlemem bu dizi baya bir gözümüze sokulunca birkaç kere izledim sonra baktım derken bu yazı çıktı :).

      Sil
  10. iki diziyi de izlemedim. ama lm nin önemli olduğunu biliyorum. ya sen bak medya eleştirmeni oldun valla yazıların da doktora tezi gibi hepsi. izlenirmiş demek ki. bi deee, ben balat hastasıyım yaaa. çok sık giderim. ama hiç dizi çekimine rastlamadım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. L&M gerçekten kült bir dizi oldu, özellikle ilk sezonu benim için çok değerli. İzlemeni tavsiye ederim :). Çok teşekkür ederim canım benim, mutlu ettin :).

      Balat'a ben hiç gitmedim ama fotoğrafları, kafeleri baya hoşuma gidiyor gördüğüm kadarıyla :). O zaman belki platodur ama plato olsa Balat demezlerdi sanki :). Bana bir kısmı plato gibi geldi ama emin değilim. İyi dedin bir araştırayım onu :). Teşekkürler.

      Sil
  11. iki diziyi de izlemedim ama karşılaştırmanı keyifle okudum, eline sağlık:) bu arada blogunun doğum günü kutlu olsun, tebrikler, sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dizileri izlememene rağmen bu uzun yazıyı keyifle okuduysan çok teşekkürler :). Teşekkür ederim, tekrardan hep beraber nice uzun yıllara :).

      Sil
  12. duyurdum çekilişiniii hadi hayırlısıı :)

    YanıtlaSil
  13. İkisini de izlemedim lakin Leyla İle Mecnun'u biliyordum. Yazı detaylı olmuş. Okurken sıkılmadım hiç :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten mi ne mutlu bana o zaman çünkü uzun bir yazı oldu ama bu yorumunu benle paylaştığın için teşekkürler :).

      Sil
  14. Leyla ile Mecnun hayranı olarak Şevket Yerimdar dizisini merak ettim şimdi.İzlemeyi düşünüyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İzle bakalım beğenecek misin, beğenmeyeni de çok :).

      Sil
  15. Çok teşekkür ederim canım benim :).

    YanıtlaSil