6 Şubat 2018 Salı

Rebel in the Rye/Çavdar Tarlasındaki Asi - Danny Strong (2017)


Bir Çavdar Tarlasında Çocuklar sever olarak söylemeliyim ki, J.D Salinger'ın bu biyografisini merak ediyordum. Filmi sevdim, bence sanatçının bir genç veya asi veya yazar olarak portresini, çelişkilerini, dramını güzel yansıtmış, eksikleri olsa da. Salinger'ın yazar olmak istemesine karar vermesinden başlayarak aşık olduğu Nobel ödüllü Eugene O'neill'in kızı Oona ve onun Salinger savaştayken Charlie Chaplin ile evlenmesi dahil ilişkileri, inancı, dünya çapında üne kavuşan Holden Caulfield karakterini yaratma süreci,  kitabın en sonunda yayımlandıktan sonrasını ve yazmaktan değil ama yayınlamaktan vazgeçişini anlatan ve özellikle Holden üzerinde durulan bir Salinger biyografisi olmuş.

Salinger, Holden karakteri gibi birçok okuldan atılmış lakin en son yazar olmaya karar verip hocası ve arkadaşı Whit Burnett ile dersler vasıtasıyla tanışmasıyla kendini yazar olarak keşfetmeye başlar. Bu dersler sırasında başlayan yazım süreci savaş yıllarında biraz sekteye uğrasa da yazmak onun hem ilacı hem yarası olmaya devam edecek ancak kesin bir şey var ki savaş onu tamamen değiştirecektir. Kitabı yayımladıktan sonraki aşırı ilgi ve şöhret de onun bu psikolojisine iyi gelmeyip kendisini başkaları hakkında daha takıntılı bir insan yapacak ve insanların oluşturduğu bu güven sorunu belki de onun yayımlamayı bırakıp inzivaya çekilmesinin başlıca nedeni de olacaktır. Kitaplarında çoğunlukla gençleri seçmesinin bir nedeni olarak da masumiyeti göstermesi de bundandır. Daha dünya tarafından mahvedilmemesi onu çeken yanıdır çünkü kendisinin de bir yanı masum kalmak isterken bir diğer yanı artık asla masum olamayacağını bilir çünkü masum olamayacak kadar çok şey görmüştür.

Çok da tartışmalı bir kitap olmasının sebebi birçok insanın kendini Holden sanması dışında John Lennon'ın katilinde ve Ronald Reagan'ı öldürmeye çalışan saldırganda da kitabın bulunması ve kitap hakkında acaba suikasta mı teşvik ediyor diye araştırılmasıdır. Bu suikast düzenleyen saldırganların J.D Salinger gibi üç isme sahip olması da başka bir ayrıntı.

Hayatımın kalanını yazarak geçireceğim ve karşılığında hiçbir şey almayacağım diyen Salinger sözüne sadık kalmış ve bu karardan sonra herhangi bir şey yayımlamamıştır.

Çavdar Tarlasında Çocuklar, hiç şüphesiz çok sevilen ve okunan kitaplardan biri. Eğer hala okumadıysanız bir şans verin derim. Üzerine de çerez niyetine bu filmi izleyebilirsiniz. Sayfalarda okuduğunuz karakterin yaratım sürecini kitaptan alıntılarla izlemek keyif verecektir, her ne kadar yazar için zorlu bir süreç olsa da. Sevgiyle kalın :)

12 yorum:

  1. Çavdar tarlasında çocuklar kitabını çok beğenmiştim. Filmi de not alayım. Teşekkürler... Emeğinize sağlık..

    YanıtlaSil
  2. Kitabı merak ettim.Kütüphane listeme kaydettim hemen,okuyunca filme de bakmak isterim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap güzeldir, önce okuman daha güzel olur tabi 😊

      Sil
  3. bir Çavdar Tarlasında Çocuklar hayranı olarak Holden'ı her gün öyle özlüyorum ki mütemadiyen kitabı alıp altını çizdiklerimi okurken buluyorum kendimi :) filmi de iyi hatırlattın izlememiştim daha :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaa demek o kadar çok seviyorsun, ben de çok severim <3. Umarım keyifle izlersin filmi <3. Sevgiler :).

      Sil
  4. Bu tavsiyene gönülden kulak vereceğim ♥

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım keyifle izlersin o zaman <3 :). Sevgiler canım benim :).

      Sil
  5. Kitabı çok severek okumuştum, filmi de not alıyorum teşekkürler =)

    YanıtlaSil
  6. Ben Çavdar Tarlasında Çocuklar'ı çok sevmemiştim. O kadar meşhur ve övülen bir kitap ki belki de beklentilerim yükselmişti. Filmi izlemek isterim ama. Biyografi filmleri ilgimi çekiyor. Başrol oyuncuları da sevdiğim isimler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben çok sevmiştim kısa sürede de okudum bitirdim diye hatırlıyorum, şu aralar bir daha bakasım var :). Genç Bir Doktorun Anıları'na başladım senin çekilişinden gelen, bugün bitirmek planım :).

      Sil