11 Ocak 2017 Çarşamba

Görme Biçimleri - John Berger

Geçtiğimiz günlerde benim ve çoğu insanın sevdiği yazarlardan John Berger'i kaybettik. Hocamın önerisiyle okumayı öne aldığım "Görme Biçimleri" ile tanıştım Bergerle. Elimden bırakamadığım bu kitabı sizlere hala okumadıysanız önermek isterim çünkü Berger'in en azından bir kitabını okumalısınız. Çok değerli ve alanında uzman bir kişi. Kitapları çok değerli, öğreneceğimiz çok şey var onun kitaplarından. "Ben Görme Biçimleri"'ni okuduğumda etkisinden uzun süre çıkamadım.

Kitap 4 makale ve 3 resimli makaleden oluşmakta. Ve bu üç resimli makale öyle bakıp geçmeniz için değil, incelemeniz için konulan resimler. Onlar da denemeler kadar hatta belki de daha fazla etkili derdini anlatmakta.

Bu kitaptan sonra her şeye öylece bakıp sorgulamadan geçemeyeceksiniz.



Kitaptan size az çok fikir verebilecek altını çizdiklerimden sadece bazıları:

"Her imgede bir görme biçimi yatsa da bir imgeyi algılayışımız ya da değerlendirişimiz aynı zamanda görme biçimimize de bağlıdır."

"Bir erkeğin varlığı o erkeğin yapabileceklerini gösterir. Üretilebilir bir varlıktır onun varlığı; çünkü erkek gerçekte yapamayacağı şeyleri yapabilecek yetkedeymiş gibi davranır. Bu yalancı davranış her zaman onun başkaları üzerinde etkili olmak için kullandığı bir yetkeye yönelmiştir."

"Kadın olarak doğmak, erkeklerin mülkiyetinde olan özel, çerçevelenmiş bir yerde doğmak demektir. Kadınların toplumsal kişilikleri, böylesine sınırlı, böylesine koşullandırılmış bir yerde yaşayabilme ustalıklarından dolayı gelişmiştir."

"Erkekler davrandıkları gibi, kadınlar ise göründükleri gibidirler."

"Reklamlarla her birimize bir nesne daha satın alarak kendimizi ya da yaşamlarımızı değiştirmemiz önerilir.
 Aldığınız bu yeni nesne der reklam, sizi bir bakıma daha zenginleştirecektir - aslında o nesneyi almak için para harcayarak biraz daha yoksullaşacak olsanız bile."

"Reklamın amacıysa,seyircide içinde bulunduğu yaşamdan bir ölçüde memnun olmadığı duygusunu kamçılamaktır."

10 yorum:

  1. Bu kitabı bir youtuber'da önermişti, yanlış hatırlamıyorsam ona da üniversite hocası önermişti.. Sizde de görünce iyice merak ettim, en kısa sürede almayı düşünüyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. John Berger'e benim gibi bu kitapla başlayıp diğer kitaplarıyla devam edebilirsin çünkü bir başlayınca devamı geliyor zaten. Bu kitap da çok güzel, aydınlatıcı ☺ Okuduktan sonra da yaz, merak ederim 😄

      Sil
  2. Benim de uzun süredir kütüphanemde,bir türlü fırsat bulamadım okumaya.En kısa zamanda okuyacağım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle okuyun, pişman olmayacaksınız :).

      Sil
  3. Bu kitabı okursam psikolojik değerlendirmeler yapabilirim :)

    YanıtlaSil
  4. ay bak bu yazarın bi de şeyini okuuuu çok önemli bu yazar yaa :)

    ve yüzlerimiz fotoğraflar.... filan adııı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazarın kitaplarının hepsini zaten okumak isterim bu da not olsun :) Teşekkürler.

      Sil
  5. John Berger yorumunuzla tanıdım sizi, ne kadar dolu bir blogunuz varmış, tebrikler artık takipteyiz, bize de bekleriz
    http://hedefbodrum.blogspot.com.tr/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim :) Ben de takipteyim :).

      Sil